torsdag 3. oktober 2013

Mørkeblå

Det ble en mørkeblå regjering med Høyre og FrP. I dag ble det annonsert at proffboksing skal/kan bli tillatt i Norge. Ja ok, det er helt greit. Slik jeg har forstått det, skal også motorferdel i utmark bli mer liberalt. Jeg håper på STERKE motreaksjoner! Fra hvem er jeg ikke helt sikker, men kanskje naturvernforbundet eller kanskje DNT? Sannsynligvis vil det heller bli jubel rundt omkring i landet - hva har jeg gått glipp av? Fra mitt perspektiv vil jeg ha minst mulig motorferdsel i utmark. Det støyer, det forurenser, i mine øyne ganske så unødvendig i de fleste tilfeller. Det er ikke bærekraftig med enda mer bruk av ting med motor på!

Jeg håper det ikke kommer flere overraskelser! Det holder med forandring av RLE-faget og nå dette. Er jeg litt bitter på det norske folk at så mange stemte borgelig? En del av meg tror at folk egentlig ikke helt forstår konsekvensene og ulempene med en mørkeblå regjering (så fremst du ikke er millionær). Noen ting har kanskje godt av forandring, men skal vi virkelig endre hele ideologien i samfunnet vårt? Er det ikke nettopp en sosialistisk ideologi som har ført oss dit vi er i dag med trygge gode verdier om nestekjærlighet og med en vilje til endre noe til det bedre?

Heldigvis trenger ikke Høyre å være helt håpløse på miljø. Jeg håper og tror at regnskogsstøtten fortsetter (f.eks. hvis Brasil reduserer avskogingen får de 3 milliarder (eller var det millioner?) fra Norge) og trolig vil forskning få mer støtte. Spørsmålet er vel bare hva som skjer med forskninga videre - kommer den til nytte for almennet? Det skal sies at det var en seier med Lofoten/Vesterålen denne (Venstre sin fortjeneste). Likevel,:

"Dæm som sitt med makta gjør mæ skræmt"!!

Utsikt over Rondane

Atnsjøen

Nysnø! :-)

Endelig på toppen av Neskampen 1188 moh - og her er det kun hundekrefter som har blitt brukt (ingen motor)!

1 kommentar:

Anonym sa...

Etter valget (eller var det FØR? Da målingene begynte å vise at det kanskje kunne gå den veien? Husker ikke helt...) var det en som sa at det var bare i et land der altfor mange har det altfor godt, og hvor problemene er altfor små, at velgerne kan finne på å kaste ei regjering som har gitt oss rekordlav arbeidsledighet og med stålkontroll på økonomien. Han hadde nok rett!! Jeg hadde et håp om at Venstre skulle bli med, og at de kanskje kunne holde resten av banden litt i øra, særlig på miljøfronten, men de fikk til den avtale om Vesterålen og Senja, og var vist såre fornøyd med det. Sikkert viktig nok, men jeg er utrolig skuffa over at de ikke tok velgerne på alvor; de gikk jo skikkelig bra oppover, og kunne gjort en STOR forskjell! Tenk hva det ville betydd for rovdyr, pelsdyr, motorferdsel i utmark som du nevner- miljø generelt hvis de hadde forhandla seg fram til å få miljøvernminister-posten! Nå har bl.a Gunnar A. Gundersen fra Høyre (KATASTROFEMARERITT!!!) blitt nevnt som kandidat til den posten, og hvis det skjer, kan vi bare vinke farvel til rovdyra våre. For godt.

Det er vel unødvendig å si at jeg deler bekymringene dine, men jeg gjør det likevel.. Jeg er faktisk litt deprimert pga dette. Det eneste vesle halmstrået jeg klamrer meg til nå, er at Erna og den andre drittkjerringa ryker i tottene på hverandre før vi rekker å venne oss til å sjå dem sammen, at samarbeidet ryker, at avtalene brytes og at vi får tilbake en eller anna Ap-konstellasjon; gjerne uten av Senterpartiet deltar.. DET hadde vært noe det!!

Nydelige bilder fra Sollia! Ikke dårlig den utsiktsplassen?! Den fine "trekanten" er Høgronden, som vi ser fra Vinjevegen også! Fantastisk flott område; håper det blir bevart slik framover.

Berit, som ikke trener å være anonym, men som ikke gidder å logge av Thore som brukte maskina før meg. Han er nok forresten enig med oss han også ;o)