fredag 25. oktober 2013

Learning by doing

Mannen bak "Learning by doing" heter John Dewey. Dewey blei gammel, født i 1858 død i 1952, altså 96 år. Etter som jeg har forstått, så var Dewey en snill, litt sky mann. Han har blitt en av de tre største, sammen med Vygotskij og Piaget.

Jeg skal ta et Deweykurs på Blindern i november og i den forbindelse har jeg begynt å lese om Dewey. Min strategi er å først lese om Dewey for å kartlegge hvorfor han tenkte slik han gjorde. Så skal jeg lese hva han faktisk skreiv. Dewey var en produktiv mann. Han skreiv over 1000 artikler, flere bøker, essays med mer. Disse er nå samlet i 37 bind.

http://uv-blog.uio.no/wpmu/nashira-christensen/files/2012/12/John-Dewey-Quotes-3-300x121.jpg

Hva mente Dewey?

Dewey var en filosof og en pedagog. Hans innfallsvinkel til pedagogikken var derfor gjennom filosofien. Han skreiv selv sin avhandling om Emanuel Kant. Avhandlingen har senere blitt borte så hvordan vinkling han hadde til Kant er derfor usikkert. 

Dewey var opptatt av lærerrollen. Læreren skulle ikke bare være en formidler, men også en rollemodell! Jeg tror også at han ville at læreren skulle være en veileder. Læreren skulle i tillegg være faglig kompetent. Det er viktig å lære fag.

Dewey mente at elevene skulle finne ut av ting selv, på egenhånd. Gjerne gjennom erfaring. Vekk fra pugging av gresk og latin.

Learning by doing AND REFLECTION. Mange tolker Dewey som at så lenge du gjør noe så vil du lære. Refleksjon (eller ettertanke som det heter på norsk) er også viktig. For å lære må du gjøre for så å tenke etter hva du gjorde og hvorfor. Et forarbeid vil nok også være lurt.

Dewey var opptatt av demoktratiet og at elevene skal bli satt inn i demokratiet og samfunnet. Denne prosessen må også synliggjøres for eleven. Demokratiske prosesser er i vinden igjen i dag i 2013 så jeg regner med å lære mer om akkurat dette punktet.

For dere som ikke lærer stort gjennom å lese, men vil heller se video så sjekk ut på youtube fra en av hans viktigste bøker "Experience and Education"

Ingen kommentarer: