mandag 4. mars 2013

Prosessen

Denne bloggen har som rød tråd at den "jakter etter gode opplevelser", ofte i relasjon med naturen. Sjøl om mitt liv er på mange måter et "ute-liv"; jeg tror jeg er ute mer enn gjennomsnittet av befolkningen. Mitt "inne-liv" består ofte i å lese, og jeg ble akkurat ferdig med en av de bedre bøkene jeg har lest. Boken heter "Prosessen" og er skrevet av tyskeren Franz Kafka. Ettersom jeg forstod, var Kafka en mann som ikke syntes godt om sine egne verk og bad i testamentet sitt om at hans skriverier skulle brennes. Sjøl om Prosessen ikke blei helt ferdig, er det en mektig bok som gjorde sterkt inntrykk på meg. Den tar oss med til en univers tidlig på 1900-tallet, men kunne likegjerne ha vært i dag.

Etter å ha lest boka innser jeg at livet består av prosesser, og det eneste felles med alle prosessene er at de må ta slutt en dag.

2 kommentarer:

Berit sa...

Mener denne står på lista over 1001 bøker du bør lese før du dør, så da er det bare 1000 igjen. Pluss alle de andre du har lyst til å lese ;o)
Forfattere har jo ofte et krypinn som de bruker som skrivestue, der får de holde på uten forstyrrelser; vi som leser burde kanskje hatt et krypinn vi kunne brukt som lesestue? Absolutt noe å tenke på ;o)

Anonym sa...

Haha, jeg tenker på lesestue hver dag :-)

-og jeg er jo glad i skrive så kanskje blir det en skrivestue også!