tirsdag 15. desember 2009

Sildemåse

Som tidligere nevnt hadde jeg eksamen i viltforvaltning her om dagen, der jeg fikk i spørmål om hvordan det står til med sjøfuglbestandene. Fugl er jo spennende, derfor tenkte jeg å ha en "mini-fakta" om én av sjøfuglartene vi har i Norge, sildemåsen. Lars og jeg så sildemåse i sommer når vi var nordaførr. De fleste, som Odd Børretzen, hater måker. Men ikke alle artene er like. Sildemåsen har gått tilbake i antall pga miljøgifter, redusert næringstilgang og konkurranse fra generalistmåser. En generalist i dyre- og fugleverden er en art som er svært tilpassningsdyktig når det gjelder næring og habitat. Mange generalistarter har økt i antall som rødrev, kråkefugl og gråmåse. Av sildemåse har vi to underarter der forskjellen mellom de er bl.a. hvor de lever og trekkrute. Den underarten (Larcus fuscus fuscus) som lever i fra Nord-Trøndelag til Finnmark er den arten som har hatt størst nedgang i bestanden og i følge min pensumbok er det omkring 1750 hekkende par i 2006.

Kanskje Odd Børretzen og resten av dere som "hater måker" har fått et lite innblikk i måsenes verden. Det viktigste er uansett at ikke alle måsene er like, selv om de kan gjøre skade på både fiskevatn (sprer måsemakk) og biler (måseshit som etser gjennom lakken)!

Jeg har vært så heldig og fått lov til å legge ut disse fine bildene tatt av faren til Lars. For flere bilder kan dere følge denne linken: www.thorostbye.no og klikk på bildearkiv.


Sildemåse - den sørlige varianten..


.. og her har vi underarten fra de nordlige delene av landet vårt

Ingen kommentarer: