torsdag 10. desember 2009

Kosing

Nå sitter jeg på lesesalen og ikke får til et fnugg så hvorfor ikke oppdatere bloggen.. Dagens hundetema er kosing. Det er veldig viktig for meg at den ene hunden ikke får mer kos enn den andre. Dette er faktisk en stor utfordring for Luke og Lano har så ulik kosestrategi. Luke er av den litt mere voldsomme typen og får gjerne kallenavnet Brutus i flere sammenhenger. Dette gjelder også kosen. Litt røff, og preget av lek. Han vil gjerne bli klødd i hode/nakkeregionen mens halen går som en virvelvind. Det beste han vet er jo selvsagt å rulle. Hvis jeg sitter på gulvet kommer han bort og legger hodet i fanget og er klar for rulling. Synes han jeg er for treig ruller han gjerne på egenhånd oppå meg. Lano derimot er mer varsom og kanskje noe mer slu. Han kommer bort forsiktig med sine dådyrøyne som ber om kos. Kosen er best hvis han kan stå i halvmåne og bli klødd på rumpa. Ørene er også en favoritt. Begge liker å bli klødd på magen. Så hvordan skal man "takle" dette i hverdagen? Ofte kan det bli slik at ved lek og morro får Luke mest oppemerksomhet, mens på rolige kvelder er det Lano som blir favorisert. Luke er i tillegg sjalLuke (sjalu, for de som ikke tok den) slik at når jeg koser med Lano skal Luke være med. Så noen ganger må Luke ligge på dyna si slik at Lano for sin dagsrasjon av kos. Dette er litt tungt for jeg ser at Luke føler seg urettferdig behandla. Derfor blir jeg redd for å ikke kose nok med Luke, og Lano må gå å legge seg. Lano synes dette går helt fint. Heldigvis har jeg Lars som også koser endel. Så jeg håper inderlig at 1) de får nok kos og 2) at kosen er jevnt fordelt mellom hundene. Hvordan takler dere det? Er det slik at den ene hundene blir favorisert pga kosestrategi?

2 kommentarer:

Ingerid sa...

Må ærlig innrømme at jeg tenker lite på hvem som får mest kos... Men jeg passer på at alle hundene har fått litt oppmerksomhet i løpet av dagen, i en eller annen form... Særlig blir det viktig med Storm, som ikke gjør så mye ut av seg, og som vi ikke jobber mot noe mål med. Passe på å ikke glemme ham!
Orkan setter mest pris på trening, Bris digger alt (som å bli snakket til), og Storm vil helst ha kos. Jeg tenker at så lenge jeg husker på dem alle sammmen, er det ikke så farlig om det er helt rettferdig...

Berit sa...

Her har det stadig vært tilnærmet krig for å sikre seg nok og mest mulig (dvs mer enn de andre) kos.. Nå har det løst seg av seg sjøl: Det er som regel for varmt til Enja på stua, så mens ho ligg på gangen, sitt jeg i hundesofaen sammen med Søstrene Bjørklund, ei på hver side! Begge er fryktelig glad i kos, og nå som vi bare har at to pointere, går det helt fin å ha dem i fanget samtidig. Enja er tvers igjenom bortskjemt, og får kos overalt og hele tida, bortsett fra når vi andre er på stua. Det er fast at ho får "kveldskos" i senga etter at jeg har gått og lagt meg, før Thore kjem; da ligg ho oppå dyna, med hue på puta også prater vi om det som har skjedd i løpet av dagen, hva vi skal gjøre dagen etter, og ellers det vi må ha på hjerte...Litt som Trond Viggo og Flode i grunn! Veldig bra terapi hvis det har vært en tung dag- anbefales ;)