onsdag 18. desember 2013

Veronika vil dø

En dramatisk tittel fra forfatteren Paulo Coelho! Coelho er på mange måter veldig langt fra Elisabeth "realisten". Stort sett leser jeg bøker som omhandler mer eller mindre fakta av noe slag (f.eks. Jared Diamond, Steven Hawking, Richard Dawkins, Bill Bryson, Dan Brown, Bernard Cornwell osv.. - Nå leser jeg f.eks. Snorre!). Men det er bare deler av sannheten.. Jeg er helt oppslukt av Coelho. Lest flere av hans bøker. Han skriver så poetisk, spesielt i Alkymisten der nesten hvert avsnitt er et ordtak om livet!

Veronika vil dø er en uavhengig del av tre bøker. Bøkene handler om kjærlighet, makt og døden. Jeg har ikke lest de andre enda.

Coelho tar tak i de store tankene - hva er meningen med livet? - hvorfor er jeg jeg og hvorfor er jeg her? - og ikke minst det å bryte fra samfunnets "normaliteter". S. Hawking prøver faktisk å svare på mange av de sammene spørsmålene. De har bare litt ulik fremgangsmåte - en gjennom en analytisk tankegang med fysikk som utgangspunkt og Coelho med følelser og beskriver hva som skjer inne i en selv.

Kanskje er jeg den første i verden som sammenligner Coelho med Hawking. Poenget er at jeg er avhengig av å hvert fall søke etter svar med begge fremgangsmåter for å tilfredsstille både realisten og kanskje den mer åndelige nysgjerrigheten i meg.


Ingen kommentarer: