torsdag 5. desember 2013

Publisert i Naturfag

Jeg har en artikkel i siste nummer av tidskriftet Naturfag. Artikkelen handler om rovdyr - og om hvordan undervise om rovdyr der rovdyrmotstanden er sterk.

Min hovedhensikt er å formidle at den generelle delen av læreplanen er knyttet sterkt opp til danning (elev), samt også bærekraftig utvikling (samfunn). Den generelle delen av læreplanen er et viktig redskap i planlegging av undervisning - men blir den aktivt brukt i en hverdag styrt av kompetansemål og PISA-resultater?

3 kommentarer:

Egil Brevik Prahmsgate 45 3613 Kongsberg sa...

Hei
Laagendalsposten i Kongsberg har en snever oppfatning av begrepeet "realfag" (søk!). For å få bevart Vibehaugen og få reversert noe av "parkifiseringen" langs Lågen vil jeg skrive litt om hvordan ny fagplan fremhever bruken av nærnatur. Få skoler har vel vært ute og "undersøkt og registrert biotiske abiotiske sysyemer" eller vært ute og studert suksesjonsprosesser i et økosystem ennå? Har du håndfaste, elevskrevne rapporter å gi meg? Har du fagplaner fra høgskoler som viser at dette blir pensum for etterutdanningen av lærere nå i etterkant av Pisa-psykose?

Elisabeth sa...

Takk for din henvendelse!

Jeg skal prøve å svare på kommentaren din. Min fordypning gjennom hele mastergraden har vært fisk- og ferskvannsøkologi. Jeg støtter deg i reversert "parkifisering" langs Lågen. Det er strenge regler på for eksempel hogst i elver (>1m) og det skal være en buffersone. I bynæreområder som Kongsberg (og Drammen) kan det nok søkes dispensasjon.

Når det gjelder uteundervisning i nærmiljøet har det blitt gjort en del forskning av Arne N. Jordet (Høgskolen i Hedmark). Han arbeider stort sett med barnetrinnet. Jeg er noe uenig med påstanden at få elever har undersøkt abiotiske og biotiske faktorer og suksesjonsprosesser ute. Dette er ganske konkrete kompetansemål for naturfag etter 10. trinn (altså på ungdomsskolen) slik at mange lærere velger å ha undervisningen ute. Se for eksempel miljølære.no. Men at lærere kan ta med elevene mer ut i naturfag også på videregående trinn er spennende (det er kort sagt det jeg forsker på).

Så til dine neste spørsmål: nei, jeg har ingen elevskrevne rapporter. Det er ikke mitt forskningsfokus/datamateriale. Kanskje Jordet kan hjelpe deg på vei? Jeg besitter heller ingen fagplaner for høgskoler/universitet når det gjelder etter og videreutdanning i naturfag. Kanskje kan du finne noe på kunnskapsdepartementet (KD) sine hjemmesider?

Håper med dette at jeg svarer på din kommentar. Lykke til med skrivingen av ny fagplan som fremhever bruken av lokale uteområder.

Unknown sa...

Dessverre ser det ikke ut til kommunen er opptatt av å legge til rette for god naturfagundervisning. Siste rest av skolenær kantvegetasjon (beverbiotop) er nå ødelagt. jeg sendt klage til Fylkesmannen. Det skal bli spennende å se resultatet.
Klagen ligger her:
http://1drv.ms/1xW2VJx

mvh
Egil Brevik
pensjonert realfaglærer