søndag 11. august 2013

Rollemodeller

Uansett hvor vi er i livet, er det folk rundt oss som vi ser opp til og som fungerer som rollemodeller. I utdanningen av lærere er dette et tema som vi snakker og skriver mye om. Lærere ønsker å være gode rollemodeller og ofte kan de bli det også.

I morgen kommer det nye lektorstudenter til UMB og min seksjon. En av oppgavene studentene får av meg er tenke på sin favorittlærer og hva som gjorde han/henne til en god lærer? Hvilke egenskaper har læreren? Sammen kartlegger vi egenskapene til hva som er en god lærer.

Jeg har også gjort dette øvelsen og tankene går tilbake til naturfagslæreren min fra Hurum ungdomsskole som tok meg med ut for å lære løvtrær (mange edelløvtrær på Tofte!), han som lærte meg om cellenes oppbygninng hvor forskjellen mellom dyre- og plantecellen ble gjort tydelig (og ikke minst fotosyntesen og celleånding). Den beste øvelsen var når han gav meg et lite område ute (1 m2) hvor jeg "gjerda" denne inn med hyssing og hvor vi skulle observere hva som skjedde innenfor området. Plantene vokste helt til høsten og vinteren kom, for så å spire opp på ny med næringen fra løvene som falt.

Han var nok en av grunnene til at jeg fortsatte å like naturfag og nå har fått naturfag som yrke og forskning (i kombinasjon med undervisning). Med andre ord, denne læreren har hatt ganske stor innflytelse på mitt liv og mine valg, og konklusjonen er at lærere har noe å si for sine elevers liv. Jeg undres om det finnes andre yrker som har så stor innflytelse på så mange andres liv?

Rollemodeller er ikke bare betinget lærere. Som oftest er de venner vi har rundt oss. Som viser vei, som er gode lyttere og som kommer med veiledning og hvor vi også har samme støttende rolle tilbake. Uansett hvem du er så kan du være en rollemodell (som oftest veit du ikke at du er det), og det er kanskje verdt videre ettertanke?

Grunnen til dette innlegget er Sunniva Rose - hun er kjernefysiker og rosablogger. Jeg hørte et program med henne på P2 som fortsatt kan høres på nett (og hun har åpenbart egen blogg). Eli og Luke bloggen vil kanskje variere litt fremover når det gjelder tema. Luke og jeg gjør ikke så mye sprell som jeg ikke har skrevet om før og jeg har gått litt tom (og kanskje har jeg blitt mer kritisk til å publisere alt jeg gjør i hverdage på nett..). Så istedenfor kjernefysiker og rosablogger, vil jeg ha fokus på naturforvaltning og naturfagsundervisning (pedagogikk og naturfagsdidaktikk). Selvfølgelig er friluftsliv og Lukern med videre - for livet består ikke bare av fag!

Lukern, ikke glemt bare gjemt! :-)

Ingen kommentarer: