tirsdag 16. februar 2010

Sledetur

Jeg har blitt sjuk - igjen! Eksamen er i morgen og jeg er en smule fortvilt. Bad luck! Heldigvis er det hjemmeeksamen og kreftene vil komme tilbake igjen slik at jeg består dette kurset og får mine 10 studiepoeng. For å muntre opp meg selv og kanskje andre viser jeg bilder fra når jeg var på sledetur med Stian på Evenstad. Jeg er svært fasinert av hans hundehold. Huskyer er jo kjent for å bråke en del, men med en gang Stian entret hundegården ble alle stille. Det var et par unghunder som var litt gira, men ellers tysnad. Jeg setter pris på ro hos hunder. Også ute i løypa økte fasinasjonen. De stoppet, dro til høyre, venstre og rett frem på hans' kommando. Selv når ei stor elgku kun var noen få meter fra lederparet holdt hundene stø kurs. IMPONERT! I tillegg forbauset farten meg. Jeg antok at dette ville gå seint, spesielt de seige bakkene opp lia, men der tok jeg feil. Hundene holdt et høyt tempo hele veien.

Jeg vet hvor tøft snørekjøring kan være med kun to hunder og jeg ser hvor mye trening og talent som ligger bak Stians arbeid. Jeg er rett og slett en smule misunnelig! Kanskje skal jeg ta snørekjøringa mi et hakk videre og få en mer organisert trening og ha som mål å delta i løp. Luke skal ikke undervurderes og nå er han i utrolig god form. Det er vel heller meg det skorter på, men så lenge jeg klarer å holde meg på bena så får Luke gjøre resten av arbeidet...


Lano ville også være med på sledetur.. Kanskje neste gang..?


Relativ stor jobb å sele på og gjøre klart til å kjøre med 13 hunder (hundene har heller ikke lik selestørrelse slik at det må være kontroll på hvilken sele som er hvilken størrelse og som hører til hvilke hunder).


Nydelig tur i lia! Jeg vil mer - bare at nå vil jeg stå bak sleden og det er rumpa til Luke og Lano som jeg ser!

2 kommentarer:

Berit sa...

Da har kabelen dukket opp igjen, skjønner jeg- eller måtte du kjøpe ny?
Ønsker god bedring og lykke til med eksamen!

Elisabeth sa...

Måtte kjøpe en kortleser....
Takk - føler meg bedre i dag så da går den nok bra ;)