lørdag 10. oktober 2009

Kokken Eli!?

Som regel syns jeg det er litt kjedelig å lage middag, spesielt til meg sjøl. Egentlig ser jeg på det som unødvendig og bruk av verdifull tid. Så når Lars er på jakt kan det fort bli frokostblanding eller no anna enkelt til middag. Men i går ba jeg over ei klassevenninne på middag og da holder det ikke med pytt i panne el.l. Derfor tok jeg opp fjellørreten som ble fiska på feltarbeidet. NAM - dette skal bli godt. Men så er det jo meg og matlaging. Jeg trur det ligger en forbannelse over meg, for når vi ventet på at alt skulle bli ferdig hører jeg et rabalder inn på kjøkkenet. Den ildfasteformen med all fisken i var knust!! OH MY GOD!, kan det skje? Smørfettet rant nedover i ovnen og HELE huset ble røyklagt. I full panikk fikk vi ut all sammen og jaggu, fisken var redda. Bare litt manko på grønnsaker og smørfett. Da ble det middag likevel da!

2 kommentarer:

Berit sa...

he-he... høres nesten ut som meg! Slå denne om du kan: Skulle lage pizza, for det er jo så godt, ikke sant? Putta det som skulle bli bunn i bollen og satte i gang kjøkkenmaskina, for det er jo så lettvindt, ikke sant? Det brumma og gikk, og når jeg syntes det var lenge nok, snudde jeg med for å nappe ut kontakta- SAMTIDIG som jeg uforvarende dro med meg ledningen slik at hele opplegget gikk i golvet. Resultat: Bollen knuste slik at det var glasskår absolutt over HELE kjøkkenet, dvs. glasskår i deigen, dvs ingen pizza, dvs tørre brødskiver i stedet. OG på toppan av det hele: kjøkkenmaskiner er så tunge at de lett lager skikkelig djupe høl i golvet, så etter hvert vart faktisk hele kjøkkengolvet bytta...
Oss forsøks-kokker i mellom: ordtaket om jo flere kokker jo mere søl må vel være tidenes understatement?

Elisabeth sa...

Vi prøvde den med flere kokker - men det vart bare søl det og.. For at jeg hadde fått noen fine fjellepler fra Valdres også skulle Lars, Guro og jeg lage eplekake med disse da. Vi starta med å lage eggedosis.. Men det er ikke så enkelt som man skulle tru, for den ville aldri bli stiv eller luftig. Derfor prøvde vi bare med den røra; tok i smør, hvetemel, bakepulver osv og fikk kaka i ovnen. Når vi tok den ut var den maks 1.5 cm høy! Skulle tru de lo dem skulle spise dette i et bursdagsselskap... (men den var god-smakte som pannekake med epler på..). Så neste gang holder jeg meg laaangt unna!