torsdag 13. januar 2011

Opplevelser i Vestfolds ville skoger

Gjennom PPU har jeg vært på en gård i Vestfold og vi fikk elever på besøk som vi skulle planlegge uteundervisning til. Jeg ble raskt huket inn til turgruppa, og vi var fire stk som skulle ha med elever på tur. Det var veldig gøy å være ute, vi så blant annet mårspor og artsbestemte trær uten blader. Elevene fant et tre som egentlig var et eksotisk treslag som hadde spredt seg fra en park til Vestfolds ville skoger. Navnet husker jeg ikke i øyeblikket, men trur det begynte på Vange...?

Elevene vi hadde kom fra en kristen privatskole. Hvis man ville bli lærer på denne skolen måtte man skrive under på en kontrakt at man ikke skullle drikke alkohol. Ikke i det hele tatt, verken hjemme, på ferie etc. Man måtte også underskrive på at man ikke var homoseksuell! Og er ikke dette diskriminering? Dette er en skole som får statlig støtte - noen må jo sjekke opp hva skjer! Eller? Jeg ble helt sjokka, og har tenkt mye på dette i ettertid. En ting er å skrive under på at man er personlig kristen og ikke skal drikke alkohol, en annen ting er seksual legning. Religion er og blir religion!

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jeg er ikke alene om å reagere på kristne livssyn!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013246

Litt artig at denne repotasjen kom akkurat i dag!

Berit sa...

Ganske utrulig, men man burde vel strengt tatt ikke bli overraska når det er religion (evt rovdyr..!) med i bildet?! Leser gjerne oppgava di om bjørner :)