torsdag 13. august 2009

Møte med sau

Heldigvis under kontrolerte former. I løpet av sommeren har vi støtt på sau (hundene i bånd selvfølgelig), som ikke er så unormalt i den norske utmarka i denne årstiden. De fleste gangene har det gått veldig bra. Sauene er rolige, og hundene bryr seg ikke, men likevel virker det som om de reagerer mer på bjellelyden enn selve sauene. Og vi hadde èn episode der de virket litt for ivrige, og derfor bestemte jeg meg for å teste de på sau. NJFF ble kontaktet og jeg fikk avtalt møte i dag der flere bikkjer skulle testes. Problemet i dag var dog ikke sauen, da verken Luke eller Lano reagerte på de. De var stort sett redde og Lano prøvde å leke og bjeffe litt på de, så han fikk ett støt, mens Luke ingen. Problemet var de 2-3 tispene med løpetid! Luke ble superstressa (og han merket sikkert at jeg òg var litt stressa mtp at de andre var erfarne hundefolk (mannfolk) godt oppi åra..) så ting var egentlig ugreit. Derfor har jeg tenkt på å kastrere Luke. Det er jo trist òg, for han har vedig gode trekkgener fra Sverige, og han er en smart og dyktig hund som lærer fort. Får tenke tenke på det, og hva slags andre effekter en kastering har. Kanskje noen huskeyeiere kan være interessert i å bruke Luker'n i avl..? Uansett, nå er begge hundene halvveis for å bli sauereine for dette året, og vi får håpe de slipper særlig mye strøm.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror du gjør det lurt i å kastrere Luke som viser såpass interesse for frøkene rundt seg. Du kommer ikke til å angre i ettertid, og slipper å bekymre deg for at Lukern stikker av og tjuvparrer andre.

Elisabeth sa...

Vi har faktisk opplevd omvendt; at tisper med løpetid kommer springene etter oss! Mern virker som det avhenger av raser hvor interessert han er. F.eks. når vi bodde med en jamthund var han helt i hundre hver gang hun hadde løpetid, mens bla pointer,vorsther og huskey tisper reagerer han ikke så sterkt på. Selv når de står!

Kommenter gjerne med navn så jeg vet hvem jeg svarer til ;)

Berit sa...

Heisann! Jeg trur det kan være lurt å diskutere dette med vet. ettersom Luke allerede kan ha "lært" seg hva løpetid er, og hva det "betyr". Etter kastrering vil det jo ikke bli noe resultat av ei evt. tjuvparring, men det er ikke sikkert du slipper OPPFØRSELEN løpetid fører til.... Det er jo heller ikke bare tisper med løpetid han viser (over middels) interesse for! Ellers alt vel?!

Elisabeth sa...

Det er sant Berit. Han har jo til tider vært svært glad i Enja bla. Trur du den oppførselen kan komme av at han er/føler seg domintant? Jeg kontakter nok veterinær så får vi se hva de sier. Hadde håpet at han også roet seg ned mtp andre (dominante) hannbikkjer. Katter roer seg jo ned (og blir tjukke rolige sofadyr).

Sist vi var på Evenstad fikk Luke sosialisere seg med 5-6 huskyer (ei m løpetid) og 1 grøndlandshannhund, og da var alt bare fryd og gammen.