fredag 29. januar 2010

Hundetrening

I går dro Luke, Lano og jeg opp til Holmtjørna i Evenstadlia fra Akre. Det er relativt bratt oppover og gutta jobba utrolig bra. I følge gulesider er det ca 15 km en vei; mao ble det en bra tur. De ble ganske stive i den svært bratte bakken, også stiva de på tur ned etter galopperingen ned samme bakke. De begynte til og med å trave, noe som er en uvanlig gangart for pointere og pointer/vorsthere. Men de restituerer seg fort igjen og i dag er det full fres sjøl om det er hviledag. Kjenner jeg gruer med til snøen forsvinner. Må nok skaffe med saccovogn til sommeren, slik at de blir enda bedre trekkhunder og får nok trening i sommerhalvåret også.

Lano og jeg har også trent til utstillingen på søndag. Han er ikke helt konsentrert, men flink i forhold til mengden vi har trent på utstilling. Det er vel praktiskt talt ingen ting siden sist. Prioriterer heller bl.a. inkalling, sitt og apport i hverdagen. Det er jo det som teller utendørs. Så får vi ta noen korte økter i morra, samt en økt før utstillinga. Så får det gå som det går :)

Men Luke må jo også trenes til "utstilling" slik at det ikke blir urettferdig. Det er ikke like lett for Luke blir helt vill med en gang jeg har med godbiter ute. Derfor trente vi heller på noe som er ganske enkelt, sjøl med godbiter. Burde nok utfordre han mer. Han tar ting veldig fort - så lenge jeg ikke trener med godbit.

Ha en god helg alle sammen :)

Ingen kommentarer: