tirsdag 19. januar 2010

Dyrespor i snøen!

Det beste om vinteren er jo se på alle dyresporene når man er ute på ski med hundene. Og kanskje man er heldig så ser man også noe vilt. Om sant skal sies ser vi nesten vilt hver dag; mest rådyr. I dag hadde vi besøk av tre elg i hagen og vi så to rådyr hoppene i snøen på jordet. På turen i dag langs bekken så vi fossekall og ravn, mens det var revespor på isen. En natt hørte vi rare hyl og hundene ble boffet og så ut vinduet. Kanskje var det rev eller kanskje gaupa.. Hvem vet? Det morsomte var når jeg skulle kjøre hjem ei venninne etter mitt andre kinobesøk på en uke (Avatar 3D), da så vi en 5 rådyr som hadde gått i dokk for natten. De ble uheldigvis skremt av bilen og ble litt stresset. Men de dro ikke langt unna der de skulle hvile for natten.

Og for alle de som enda ikke har vært å sett Avatar - do it! Bedre effekter får du ikke, i tillegg får man anti-krig/USA- og ta-vare-på-naturen moral, samt å lære seg om naturens egenverdi. Dette er en utrolig estetisk vakker film, som virkelig er verdt pengene. Kan minne om hvordan engelskmennene erobret Amerika for ressurser på bekostning av urbefolkningens måte å leve i naturen på. Bare at det skjer på planeten Pandorra, og lokalbefolkningen heter Na'vi. Litt annen "setting" med andre ord. Men det er jo dette som gjør filmen så utrolig bra!

5 kommentarer:

Berit sa...

Hei! Jeg kjnner meg igjen- ikke på Pandorra, for der har jeg ikke vært enda, men kikke på spor, og telle fugler, dyr og spor når vi er ute på tur! Små gleder som er verdt å plukke med seg :)

Elisabeth sa...

Dagen etter jeg skreiv dette blogginnlegget så Lars og jeg tre elger utenfor kjøkkenvinduet her.

GØY - bilde kommer nok

Elisabeth sa...

Eller vi så jo tre elger den dagen også tre elger dagen etter (sikkert de samme), men siste dagen da var jeg som så de først - og ikke Lars! Da er det aller morsomst :)

turid sa...

Also eg vi gjedna komma å sjao pao elgen!

Elisabeth sa...

Turid - du er alltid velkommen vettu. Kanskje jeg finner no slanke te til oss :) Har du sett elg forresten? Eller går det kun i hjort borti Vik? I dag så jeg to rådyr på veien rett utenfor her. Gøy når man sitter i bil for da er de ikke redde og de bare spankulerer videre.