tirsdag 6. juli 2010

Blomster-Eli

Jeg sitter i sofaen hjemme hos far på Filtvet. Luke og Lano er også oppe i sofaen. Men hysj, ikke si det til noen. Grunnen er at jeg trenger litt trøst fordi jeg har fått en liten sommerforskjølelse (kanskje noe selvforsynt etter Tofteda'ene). Det er frykelig kjedelig. Derfor tenker jeg på blomster. Min kunnskap om blomster er relativt dårlig, spesielt blomster med blomster. Planter som ikke har blomster liker jeg litt bedre. Uansett, på Tofte er det endel blomster og planter som jeg sjelden ser andre steder. Misteltein er Tofte spesielt kjent for. Når jeg gikk hjem fra Natasha så jeg en spesiell blomst, som trolig er en hageplante. Den var iallefall veldig fin. Hadde fargenene til lupiner og kunne minne om geitramsen. Bare at det var masse klokker på den. Når jeg ikke vet navnet på blomsten så finner jeg på et navn selv, så denne ble kalt Juleklokke. For hvis man kuttet stilken og ristet på blomsten så høres det ut som når man ringer julen inn. Så jeg for meg da.. Så kanskje det er bra at man ikke kan alt, for da for man utløp for fantasien også?

Dette er grunnen til at naturen fasinerer meg. Den er motstridende. Gjennom forskning blir naturen kartlagt vitenskapelig, men går man i skogen ser man og opplever det mystiske og mytiske. Fantasien kan ta overhånd. Og det trenger man ingen mastergrad for å oppleve - så vi må ut på tur og la sansene våre ta over fornuften. For å kunne gjøre dette har jeg en "Tenkeplass". Alle burde ha en Tenkeplass som helst ikke bør være langt fra hjemmet, for hvis ting blir tøft kan man bare gå dit for å tenke og fantasere, og plutselig vil en løsning på problemene være innenfor rekkevidde. Dette er veldig kjekt. Og husk det geniale at man kan ha flere Tenkeplasser!


Her er en blomst fra Svalbard (jeg har kun Svalbardbilder på PC'n!) - noen som vil gjette for å få stjerne i boka?

4 kommentarer:

Jon Anders sa...

Rødsildre (Saxifraga oppositifolia).

Elisabeth sa...

Hehey, flink!
Ikke så vanskelig denne da :P

Kari Anne sa...

Kanskje det var revebjelle du så da du var ute og gikk tur. se linken for bilde: http://www.google.no/images?q=revebjelle&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=nd05TLXrM5KjOMDjmYoK&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CCoQsAQwAA

Elisabeth sa...

JA - det var revebjelle. Da var det ikke hageblomst likevel. Tusen takk!