onsdag 30. juni 2010

Svalbard :D

Jeg føler meg som verdens heldigste som har fått lov til å være med på dette eventyret nesten 80 grader nord. Områdene nær Longyearbyen er i stor grad preget av gruvedrift der kullet gjør landskapet en anelse mørkere enn det som er naturlig. Det er ingen skog eller busker, som gir et inntrykk av et goldt landskap. Men det er bare lureri for det myldrer av fugle- og dyreliv. Og for en geolog/palentolog er dette eldorado. Vi fant flere fossiler bl.a. av ammonitter og musling. Reinen var fantastisk - det boblet over av glede når de kommer bort for å undersøke hva jeg var. Også reinskalvene bare så nydelige. Here are some pics - enjoy!


Reinen


Tundra


Gromgjengen som speider etter rein på Platåfjellet.


Peter, meg (med kikkert) og Gina som varmer oss i jervenduken med Hjortfjellet i bakgrunnen.


Gina på vei opp i høyden (her er forresten klokken 12 om natta og sola står nesten i nord). Helvetiafjellet i bakgrunnen.

1 kommentar:

Lars sa...

Fine bilete! glerm eg til å sjå fleire!! ;)