søndag 23. mai 2010

Museum of Evolution

Denne gangen gikk jeg aktivt inn for nye opplevelser da jeg noe spontant besøkte min gode barndomsvenninne Natasha aka Tasha i Warsawa. Hun er akkurat ferdig med medisinutdannelsen sin der nede og derfor passet det perfekt med besøk. Warsawa, en by med ca 4 mill. mennesker, oppsving i økonomien og en avdødd president.

Turen gikk også til et museum. Museum of Evolution, med mange kopier av kjente funn fra tidligere tider. Bl.a. Lucy som regnes som alle menneskers mor. Det mest spennende var jo selvfølgelig alle dinosaurene. I ettertid fikk jeg vite om at det fantes et større dinosaur-museum i byen som trolig er litt større og enda mer sprekere. Det får bli attraksjonen neste gang!


Parasaulophus, en veldig praktfull nebbdinosaur.


Meg foran Kulturpalasset, som forøvrig var en gave fra tidligere Sovjetunionen til Polen. Her finner man bl.a. museumet jeg var på, pluss teknisk museum, teater, kino, utested osv..

Hele Warsawa ble bombet under krigen så når vi var i gamlebyen var ikke alt så gammelt likevel. Men de har bygget det opp slik at det skal minnes mest mulig gamlebyen. De katolske kirkene var selvfølgelig veldig flotte, samt de ulike palassene. Gamlebyen er en stor turistattraksjon slik at alt var veldig tilpasset turistene. Det var mange nordmenn der som drakk polsk øl og nøt varmen.


En av de mange kirkene med flott fasade.


Her krangler Tasha med en liten gutt om hvem som skal pumpe vann.


Hest og kjerre var populært hos turistene (jeg hadde såå lyst, men Tasha nekta).

Elven Wisla som renner renner gjennom byen var blitt veldig stor og flomberedskap var satt opp hvis den skulle gå over sine bredder. Dette preget nyhetsbildet og fra flyet så vi at elven virkelig var stor og skogområder var oversvømt.

Polakkene var ikke sånn som vi ser dem i Norge. Bortimot alle gikk veldig fint kledd, var høflige og det så ut som jentene brukte mye penger på klær og frisyre. Rødt hår var forøvrig veldig populært for de eldre damene. Alkoholismen var utbredt siden de selger sprit overalt 24 timer i døgnet. Det var også noen tatere/sigøynere/romenere som tagg og sang for penger. Natasha fortalte at det var vanlig at de kom inn på trikken for å synge, noe som var svært dårlig likt av trikkeføreren. Apropo trikk, jeg tok min første trikketur her og det var jo ypperlig for å komme seg rundt om i byen. Vi måtte aldri vente mer enn 3 min heller!


Tusen takk Tasha for en utrolig fin storbyopplevelse!

Ingen kommentarer: