fredag 25. oktober 2013

Learning by doing

Mannen bak "Learning by doing" heter John Dewey. Dewey blei gammel, født i 1858 død i 1952, altså 96 år. Etter som jeg har forstått, så var Dewey en snill, litt sky mann. Han har blitt en av de tre største, sammen med Vygotskij og Piaget.

Jeg skal ta et Deweykurs på Blindern i november og i den forbindelse har jeg begynt å lese om Dewey. Min strategi er å først lese om Dewey for å kartlegge hvorfor han tenkte slik han gjorde. Så skal jeg lese hva han faktisk skreiv. Dewey var en produktiv mann. Han skreiv over 1000 artikler, flere bøker, essays med mer. Disse er nå samlet i 37 bind.

http://uv-blog.uio.no/wpmu/nashira-christensen/files/2012/12/John-Dewey-Quotes-3-300x121.jpg

Hva mente Dewey?

Dewey var en filosof og en pedagog. Hans innfallsvinkel til pedagogikken var derfor gjennom filosofien. Han skreiv selv sin avhandling om Emanuel Kant. Avhandlingen har senere blitt borte så hvordan vinkling han hadde til Kant er derfor usikkert. 

Dewey var opptatt av lærerrollen. Læreren skulle ikke bare være en formidler, men også en rollemodell! Jeg tror også at han ville at læreren skulle være en veileder. Læreren skulle i tillegg være faglig kompetent. Det er viktig å lære fag.

Dewey mente at elevene skulle finne ut av ting selv, på egenhånd. Gjerne gjennom erfaring. Vekk fra pugging av gresk og latin.

Learning by doing AND REFLECTION. Mange tolker Dewey som at så lenge du gjør noe så vil du lære. Refleksjon (eller ettertanke som det heter på norsk) er også viktig. For å lære må du gjøre for så å tenke etter hva du gjorde og hvorfor. Et forarbeid vil nok også være lurt.

Dewey var opptatt av demoktratiet og at elevene skal bli satt inn i demokratiet og samfunnet. Denne prosessen må også synliggjøres for eleven. Demokratiske prosesser er i vinden igjen i dag i 2013 så jeg regner med å lære mer om akkurat dette punktet.

For dere som ikke lærer stort gjennom å lese, men vil heller se video så sjekk ut på youtube fra en av hans viktigste bøker "Experience and Education"

torsdag 24. oktober 2013

Hverdagstur

Du vet, disse turene som vi går stort sett hver dag. Hvert fall vi med hund. Disse turene preger dagen vår. De fleste dagene gleder vi oss, noen dager gruer vi oss men finner ut av når man først kommer utenfor døra så går det fint likevel.

I går regna det sidelengs. Ikke akkurat et appelerende vær. Men vi kom oss ut, med hetta tredd godt ned i ansiktet. Tåka la også tjukk. Mens jeg går så oppdager jeg at det faktisk ganske morro og fint å gå. Jeg ville egentlig ikke inn igjen, så når vi var ferdig med "kort-runden" gikk vi litt til.

I dag skinte sola og alt løvet som vinden tok med seg i går lå på bakken. Det gav et ganske fint mosaikkaktig uttrykk. I tillegg så vi en helt hvit sopp.

Hverdagsturer skal vi ikke undervurdere - det er kanskje de som gir oss mest?





torsdag 17. oktober 2013

"Norsk ungdom mer hjemmekjær enn noen gang"

Les saken her

I dagens aftenposten står det at ungdom sitter hjemme to-fem kvelder i uka. Nå skal jeg ikke fortelle om "den gangen jeg var ung". Litt fordi jeg er en person som er genuint interessert i det å være ute. Jeg er en person som uansett er mye ute. Sakens kjerne er at ungdom forandrer atferdsmønster.

Hvordan påvirker skolen dette atferdsmønsteret?
Det jeg jobber med stort sett hver dag, er ungdommenes forhold til natur og læring i naturen, med vekt på realfag. Jeg tror at skolen forsterker dette "sitte foran PC'n og være i ro" mønsteret. Det hadde vært spennende å utforske hypotesen om mer uteundervisning gir ungdom som er mer ute også på fritiden. Det handler om å gjøre mennesker trygge på mer ukjente omgivelser. Mange mennesker, uansett aldrer, gruer seg til å reise til noe nytt for så å oppdage at det er faktisk greit, jeg mestrer å være her.

For å bruke meg som eksempel. Jeg trives ikke så godt i byen. Det er mye fremmed for meg der (trikk, t-bane, trafikk, mye folk og støy osv). Likevel, når jeg mestrer å kjøre t-bane, og veit hvor jeg kan kjøpe billett og hvilken t-bane jeg skal på, så blir det med en gang tryggere å være i byen (i alle fall kjøre t-bane!). Det samme prinsippet tror jeg gjelder med å mestre naturen. Dette kalles for en dannelsesprosess, noe som jeg ser på som en naturlig del av uteundervisning (all undervisning?). Å mestre nye miljøer er en ferdighet som er viktig for alle! Det er tryggere å oppsøke nye miljøer hvis vi behersker og har mestringsfølelse fra de foregående miljøene vi har vært i. For mange er kanskje bare hjemmet og sitt eget rom foran PC'n det eneste trygge miljøet som mestres.

Uteundervisning
Naturen er uforutsigbar, på godt og vondt. Været kan forandre seg til det værre, på den andre siden så kanskje man ser en elgku som tusler der sammen med kalven sin. På mange måter er naturen uforutsigbar. Å mestre denne uforutsigbarheten er et viktig moment for å mestre naturen. Å oppleve at å være ute over tid er kaldere enn å sitte inne i lengre tid kan være en viktig erfaring for mange. Tro meg når jeg sier at ungdomsskoleelever dukker helst opp i småsko (sneakers) og grå joggebukse når det er uteundervisning i minusgrader. Jeg som står der med fjellsko til 4000 kr og "prima utstyr" fryser jo selvsagt ikke. Det er jo klart at det er gøyere for meg å være ute nettopp fordi jeg ikke fryser. Og hvordan i all verden skal elevene lære noe hvis man fryser?

Dette og flere utfordrende spørsmål spør jeg meg i min avhandling. Målet er at om tre år så har jeg i hvert fall noen svar og/eller metoder som kan bidra til at elever lærer "hard core" realfag mens de er ute!
Her leker Sigurd og jeg sammen ute i Kvaløyvågen, nov. 2012.

onsdag 16. oktober 2013

Dyra på gården

Her om dagen kom slaktebilen. Eller rettere sagt, slaktelastebilene. Ullstein og vennene hans har blitt til fårikål og pinnekjøtt. Uansett tror jeg de har hatt en fin sommer. Jeg må venne meg til gårdslivet. Slakting er en del av det.

Bonden har også kyr. Rasen er østlandsk rød kolle og det er ikke mange igjen av denne typen. Jeg prater med kuene hver eneste dag. De er nysgjerrig på Lukern og følger hans bevegelser nøye. Det er to kalver der også. Den ene minner litt om Luke, bare brun med hvite flekker. Jeg kaller han for "Kalven". Jeg har kikkert i stua og kan se på alle påfunnene deres.

Det er fint med dyreliv rundt seg.
Oksen på beitet. Bildet er fra i våres.


mandag 7. oktober 2013

Ikke lenger på minussia! (?)

Jeg har jo vært på epleslang - og jeg har fått noen epler fra ei på jobben. Med andre ord, jeg har mye epler! Eller med andre ord, jeg hadde mye epler!

Nå har eplene blitt deilig syltetøy og eplekake. Å lage syltetøy var superenkelt! Først, skrell, så del opp i biter, så mos det sammen med litt sukker også putte det på glass for lagring. Noe av syltetøyet kom også i kaka. Nå er jeg vel på plusssia  når det gjelder husmorpoeng (for ei stund)?

Putre i noen minutter.. Putre putre putre

Rykende fersk på glass!

søndag 6. oktober 2013

Ny bloggliste - en intro

Bloggen trengte litt opprydning (ikke bare kontoret mitt...).

Jeg har fått en ny bloggliste! Litt tilfeldig viser denne blogger til meningsterke kvinner. Først er det Berit sin blogg. Berit er ei modig og tøff dame som jeg kjenner fra Østerdalen. Det var hun som visste om Lilleborg og Berit er fast hundepasser for Luke (Luke elsker å være der!!). Ingen hund kan ha det bedre enn hos Berit og Thore og det er alltid gøy å lese om hennes mange påfunn, samt jakt og hundehistorier og ikke minst se alle de vakre bildene av fjell og østerdalsskog!

Sunniva Rose hørte jeg for første gang om på P2 for noen måneder siden.. Hun kaller seg selv for rosablogger og samtidig skriver hun sin PhD på fysikk. Jeg tror denne bloggen kan være svært spennende å følge og det er alltid gøy å få litt fysikk-input (sånne moteting veit jeg ikke helt om jeg klarer å henge like godt med på men...:-)

Hilde gikk jeg sammen med på folkehøgskola, Toppen, i Mosjøen. Hilde er et fyrverkeri! :-) Trening og gårdsliv er noe som opptar meg også så jeg gleder meg til å følge Hilde videre! Etter siste innlegg blei det noen knebøy hjemme i stua - neste gang kan jeg bruke Luke som vekt, bare slenge han med brannmannsgrep rundt nakken! Helt gratis trim! - kanskje ikke alltid like vakkert dog..

Borghild Hillestad leste jeg om for første gang i siste nummer av naturviterne i går. Kanksje kan bloggen hennes være spennende å følge? Hun er også stipendiat på Ås ved institutt for husdyrfag. I tillegg har hun samme lay-out som meg (jeg har ikke bestemt meg for om det trekker opp eller ned).

Bente er min reservemor fra Tofte. Hun er strikkefantast og jeg håper hun kommer med et nytt innlegg med nye kreasjoner snart. Strikking er i vinden - og høst og vinter er strikkesesong for meg! Jeg er i gang med et nytt rosa skjerf (!) som skal bli julegave til Kate, dattra til Bente og ei av mine beste venninner fra Tofte.

Ha en fin søndag med disse nye og gamle bloggene


fredag 4. oktober 2013

Litt for hjemmekoselig

Litt for hjemmekoselig på kontoret kanskje....? :-)

I mitt forsvar er det system.. Hvert fall i permene.. Når papir kommer dit.. Sånn etter hvert..



torsdag 3. oktober 2013

Mørkeblå

Det ble en mørkeblå regjering med Høyre og FrP. I dag ble det annonsert at proffboksing skal/kan bli tillatt i Norge. Ja ok, det er helt greit. Slik jeg har forstått det, skal også motorferdel i utmark bli mer liberalt. Jeg håper på STERKE motreaksjoner! Fra hvem er jeg ikke helt sikker, men kanskje naturvernforbundet eller kanskje DNT? Sannsynligvis vil det heller bli jubel rundt omkring i landet - hva har jeg gått glipp av? Fra mitt perspektiv vil jeg ha minst mulig motorferdsel i utmark. Det støyer, det forurenser, i mine øyne ganske så unødvendig i de fleste tilfeller. Det er ikke bærekraftig med enda mer bruk av ting med motor på!

Jeg håper det ikke kommer flere overraskelser! Det holder med forandring av RLE-faget og nå dette. Er jeg litt bitter på det norske folk at så mange stemte borgelig? En del av meg tror at folk egentlig ikke helt forstår konsekvensene og ulempene med en mørkeblå regjering (så fremst du ikke er millionær). Noen ting har kanskje godt av forandring, men skal vi virkelig endre hele ideologien i samfunnet vårt? Er det ikke nettopp en sosialistisk ideologi som har ført oss dit vi er i dag med trygge gode verdier om nestekjærlighet og med en vilje til endre noe til det bedre?

Heldigvis trenger ikke Høyre å være helt håpløse på miljø. Jeg håper og tror at regnskogsstøtten fortsetter (f.eks. hvis Brasil reduserer avskogingen får de 3 milliarder (eller var det millioner?) fra Norge) og trolig vil forskning få mer støtte. Spørsmålet er vel bare hva som skjer med forskninga videre - kommer den til nytte for almennet? Det skal sies at det var en seier med Lofoten/Vesterålen denne (Venstre sin fortjeneste). Likevel,:

"Dæm som sitt med makta gjør mæ skræmt"!!

Utsikt over Rondane

Atnsjøen

Nysnø! :-)

Endelig på toppen av Neskampen 1188 moh - og her er det kun hundekrefter som har blitt brukt (ingen motor)!

tirsdag 1. oktober 2013

Utdanning for bærekraftig utvikling

"Education contributes daily to unsustainability, partly by default. - At the same time, it does little to sustain the "whole person" - spirit, heart, head and hands" S. Sterling

Hva kan jeg (vi) gjøre for at vi etterlater oss en planet som er levedyktig for at våre etterkommere (både to og firbeinte)? Vi har tross alt ikke så mange å velge mellom i nær omkrets..

Jeg prøver gjennom forskning på utdanning og engasjement - er det nok?

Prøver du? Hvorfor og hvordan?